دانلود آهنگ و فیلم

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

فرق سوال فرضیه تحقیق



پایان نامه

فرق سوال و فرضیه تحقیق

تیغ تیز یک انتقاد بر پیکر فربه جامعه آکآدم یک با بیشتر شدن علم بالا

نویسنده: آرش حبیبی


خیلی مایل هستم در مورد فرق فرضیه و پرسش تحقیق نکته ای را روشن کنم و بسیار زیاد آرزومند هستم اساتید محترم این مطلب را بخوانند یا دانشجویان آن را در اختیار اساتید قرار دهند. این مطلب با بررسی مهمترین منابعروش تحقیق در مدیریت و علوم رفتاری تولید و ساخت شده است و می توانید با اطمینان خاطر به آن تکیه بکنید . در بیان این مطلب از ادبیات محاوره ای مصرف کرده ام تا خوبتر بتوانم مفهوم را منتقل کنم از این بابت پیشاپیش پوزش می طلبم.

گزاره تحقیق: سوال و فرضیه

بر اساس تحقیق منابع زیاد به این نکته دست یافتم که تمام موارد ریشه در برداشت غلط از کلمه دارد و آن کلمه Proposition است. کلمه Proposition که در فارسی از آن با عنوانگزاره تحقیق یاد می شود تعریف دارد: گزاره تحقیق بیان رابطه آزمایش ی حدسی بین سازه های پژوهش است.

A proposition is a tentative and conjectural relationship between constructs that is stated in a declarative form.

چون سازه ها در سطح بالائی از انتزاع قرار دارند و نمی توان به راحتی درباره آنها اظهارنظر کرد از روابط بین متغیرها حرف می شود بیان رابطه بین متغیرها فرضیه نامیده می شود. نمی خواهم با این عبارت را دچار سردرگمی کنم. تمام چیز زیاد آسان است. در هر تحقیق شما با تعدادی متغیر سروکار دارید. گزاره های تحقیق شما رابطه بین متغیرها را مورد نقد قرار می دهد. دو متغیر فرضی هوش عملکرد را در نظر بگیرید. هم اکنون شما درمورد رابطه دو متغیر یکی از دو حالت زیر را پیش رو دارید:

- می توانم حدس بزنم متغیر هوش بر عملکرد تاثیر دارد.

- جهت من جای سوال است که هوش بر عملکرد تاثیر دارد یا خیر؟

تمام چیز کاملا بدیهی است. شما یا حدسی در مورد رابطه دو پدیده دارید یا واقعا جهت تان جای پرسش است. فرضیه حدسی هوشمندانه درباره پارامتر جامعه است (عین جمله کتاب دکتر عادل آدر را آوردم تا کسی تردیدی نکند). به مفهوم چنانچه شما می توانید حدس بزنید فرضیه دارید و اگر برای تان سوال است بهتر ، زیاد روشن است که شما پرسش دارید.

پس گزاره های تحقیق شما یکی از این دو حالت است: یا به صورت سوالی یا به صورت عبارت خبری که همان فرضیه است. ولی خیلی جالب است که در پروپوزال های دانشجویان همـواره سه چیز کاملا مشابه مشاهده می شود که جای تامل (چنانچه نخواهم بگویم تاسف) دارد.

اهداف تحقیق

- نقد رابطه هوش عملکرد کارکنان

پرسشها تحقیق

- آیا هوش کارکنان بر عملکرد آنان اثر دارد؟


فرضیه های تحقیق

- هوش کارکنان بر عملکرد آنان تاثیر دارد.

اینگونه تکرار نوعی گیم با کلمات است به هیچ وجه پیشنهاد نمی شود اساتید محترم بایستی با آن برخورد کنند.

راهنمای تدوین فرضیه تحقیق

بازهم ضروری به توجه است هر تحقیقی نیازمند فرضیه نویسی نیست. با این وجود در هر تحقیق شما با یکی از این دو حالت سروکار دارید: تحلیل وضعیت پدیده ویِژگزینشه یا نقد رابطه بین دو یا چند پدیده. در حالت نخست که شما پدیده را تحلیل می بکنید نوشتن فرضیه بسیار زیاد آسان است. فرضیه مهم شما پیرامون همان سازه مهم است که بیان کرده اید فرضیه های فرعی بر ابعاد آن سازه اصلی دلالت دارد. برای مثال شما می خواهید در زمینه سنجش موفق یت عملکرد هوش تجاری در سازمان تحقیق کنید. سازه مهم تحقیق هوش تجاری است و بر اساس ادبیات پژوهش ابعاد موفق یت هوش تجاری بر طبـق جنبه فنی مدیریتی قابل نقد است. دقت بکنید این ابعاد باید با مطالعه ژرف ادبیات پژوهش یا مصاحبه های ساختارمند با خبرگان حوزه شناسائی شود. در این صورت فرضیه ها به صورت زیر تنظیم می شود:

فرضیه مهم
هوش تجاری در سازمان نمونه با موفق یت اجرا شده است.
فرضیه های فرعی
هوش تجاری از جنبه مدیریتی در سازمان نمونه با خوب یت اجرا شده است.
هوش تجاری از جنبه فنی در سازمان نمونه با خوب یت اجرا شده است.

حالت دوم زمانی است که شما می خواهید رابطه دو تمغیر را نقد بکنید . جهت مثال می خواهید رابطه بررسی عملکرد با بهسازی قوت آدم ی را ارزیابی بکنید .در بیان فرضیه های فرعی اثر بررسی عملکرد را بر عوامل موجد ویرایش قوت آدم ی ارزیابی بکنید . برای این کار ضروری است عوامل مولفه‌های بازبینی قوت آدم ی را شناسائی بکنید . شناسائی مولفه های اصلاح قوت آدم ی بر اساس ادبیات پژوهش و مطالعات انجام شده قبلی صورت می‌گیرد.جهت نمونه رضایت، انگیزش و خلاقیت به عنوان ابعاد بهسازی قوت آدم ی در نظر گرفته شده است. بر اساس این مطالعات می‌توان مولفه‌های بازبینی و بهسازی قوت آدم ی را شناسائی کرد. در بیان فرضیه‌های پژوهش ابتدا باید فرضیه مهم را به صورت زیر بیان بکنید :

فرضیه مهم :
بررسی عملکرد در سازمان مورد مطالعه بر بهسازی قوت آدم ی تاثیر دارد.
فرضیه های فرعی
بررسی عملکرد در سازمان مورد مطالعه بر انگیزش قوت آدم ی تاثیر دارد.
بررسی عملکرد در سازمان مورد مطالعه بر رضایت قوت آدم ی تاثیر دارد.
بررسی عملکرد در سازمان مورد تحقیق بر خلاقیت قوت آدم ی تاثیر دارد.

بسیاری از نتایج بررسی ها و تحقیقات مبتنی بر فنون تحقیق در عملیات تصمیم گیری چندمعیاره به فرضیه نیازی ندارند. این مطلب را همـواره به خاطر داشته باشید.

  • سینا حسنی